پروتکل ONVIF

نویسنده: سعيد حسن پور
پنجشنبه, 12 دی 1398 ساعت:12:33:54 - تعداد بازدید: 3753

پروتکل ONVIF

ONVIF چیست؟

ONVIF مخفف Forum Interface Video Interface Forum است. این یک استاندارد صنعت باز است که قابلیت همکاری بین دستگاه های امنیتی تحت شبکه آیپی IP مانند دوربین های امنیتی ، ضبط کننده فیلم ، نرم افزار و سیستم های کنترل دسترسی را فراهم می کند. این استاندارد در سال 2008 توسط Axis Communications ، Bosch Security Systems و شرکت Sony ساخته شده است و توسط بیشتر تولید کنندگان در صنعت امنیت آیپی IP به تصویب رسیده و تا به امروز ، 470 عضو وجود دارد.

چرا پروتکل ONVIF بسیار مهم است؟

آزادی انتخاب یکی از مهمترین مزایای پروتکل ONVIF است.

فقط شرایطی را تصور کنید که به ویژگی های یک دوربین تحت شبکه IP تولید شده توسط ارتباطات Dahua علاقه مند شوید ، اما به ضبط کننده ویدیو های شبکه تولید شده توسط شرکت هایک ویژن نیز علاقه مند هستید.

این دستگاه ها می توانند با استفاده از یک پروتکل مشترک که توسط هر دو طرف شناخته شده است ارتباط برقرار کنند به همان روشی که مردم یک زبان جهانی مانند انگلیسی دارند.

زبان مشترک پروتکل ONVIF
زبان مشترک پروتکل ONVIF

 

اگر با استفاده از پروتکل اختصاصی سازنده هیچ ادغام مستقیم بین دستگاه ها وجود نداشته باشد می توانید از پروتکل ONVIF استفاده کنید تا بتوانید با همان مشخصات مطابقت داشته باشند باهم همکاری کنند.

Speak ONVIF protocol
Speak ONVIF protocol

ONVIF زندگی را آسان تر می کندقبل از ایجاد پروتکل نظارت بر پروتکل ONVIF ، توسعه دهندگان نرم افزار مجبور بودند هر اسناد فنی تولید کننده را بررسی کنند تا بتوانند پروتکل ارتباطی اختصاصی مورد استفاده در دستگاههای خود را بفهمند .

این یک کابوس بود زیرا روند توسعه را کند می کند و همچنین نیاز به بروزرسانی ثابت نرم افزار هر بار که سازنده دستگاه یک ویژگی جدید را معرفی کند یا بخشی از پروتکل را تغییر دهد.

برند ها و مارک های مختلف که از پروتکل ONVIF پشتیبانی می کنن

برند ها و مارک های مختلف که از پروتکل ONVIF پشتیبانی می کنن

 

توسعه دهندگان با خوشحالی می داند که به جای بازنویسی کد برای تک تک تولیدات خود ، اکنون می تواند از پروتکل ONVIF استفاده کنند و این نرم افزار با همه دستگاه ها سازگار خواهد بود. این امر همچنین به مشتریان ، توزیع کنندگان ، نصابان و سایر افراد درگیر در صنعت امنیت آیپی IP کمک خواهد کرد

ONVIF چگونه کار می کند؟

با استفاده از یک پروتکل مشابه ، هر وسیله امنیتی آیپی IP می تواند دستورات یکسانی را برای اجرای برخی دستورالعمل ها مانند شروع پخش جریان با وضوح بالا ، ضبط فیلم یا حرکت دوربین PTZ (Pan Tilt Zoom) دریافت کند. این دستورات به خوبی مستند شده و در دسترس هر عضوی است که می خواهد مطابق با استانداردهای پروتکل باشد. آنها فقط باید اسناد را بدست آورند و طبق مشخصات شروع به توسعه کنند. پس از اتمام توسعه ، لازم است که یک نرم افزار را اجرا کنید تا آزمایش کنید که آیا دستگاه قبل از ارسال به لیست رسمی ، الزامات سازگاری را برآورده می کند.

مزایای مشتری مداری

مشتری می تواند هنگام جستجوی بهترین راه حل برای سیستم نظارت دوربین مدار بسته خود ، از فروشندگان مختلف کمک بخواهند تا بهترین دوربین مداربسته که با پروتل ONVIF پشتیبانی می کند استفاده کنن.

مزایای استفاده از سیستم یکپارچه

استاندارد ONVIF پیچیدگی یکپارچه سازی و توسعه درایورها را کاهش می دهد که به صرفه جویی در وقت و هزینه در حین اجرای پروژه کمک می کند.

پروفایل های ONVIF

پروتکل ONVIF با گروه متفاوتی از ویژگی ها به نام پروفایل کار می کند. بنابراین در صورت نیاز به پیکربندی  دوربین IP برای پخش جریان فیلم به ضبط ، مشخصات اولیه کافی خواهد بود و تا زمانی که هر دو دستگاه سازگار باشند ، همه چیز درست پیش می رود و شما یک فرد خوشحال خواهید بود. حال اگر می خواهید برخی از ویژگی های اضافی مانند زنگ هشدار ، تجزیه و تحلیل ویدیویی یا کنترل PTZ داشته باشید ، برای انجام کار لازم است از یک پروفایل متفاوت استفاده کنید. بیایید در مورد پروفایل صحبت کنیم ، بنابراین شما می توانید درک بهتری داشته باشید:

پروفایل S

ابتدایی ترین پروفایل مورد استفاده دستگاه های آیپی IP مانند دوربین IP  و ان وی آر NVR ، از درخواست و کنترل جریان فیلمبرداری ، صوتی ، ابرداده ، خروجی رله و کنترل PTZ (PAN ، شیب و زوم) بر شبکه های آیپی IP پشتیبانی می کند.

مشخصات G

این نمایه از ویژگی های مربوط به ضبط ، جستجو و پخش پشتیبانی می کند ، بنابراین امکان کار با VMS (سیستم مدیریت فیلم) با بازیابی فیلم های ضبط شده از ضبط کننده فیلم های شبکه یا حتی از کارتهای حافظه SD نصب شده در دوربین های تحت شبکه IP امکان پذیر است.

مشخصات Q

Profile Q برای کشف دوربین های تحت شبکه آیپی IP و سایر دستگاه های امنیتی آیپی IP در شبکه با اسکن شبکه مفید است ، این امر باعث می شود روند نصب بسیار آسان تر و سریع انجام شود ، به خصوص در محیطی های پروژه ای که مارک های مختلف دوربین کار شده است.

مشخصات C

این پروفایل از کنترل دسترسی و مدیریت رویداد / زنگ پشتیبانی می کند. کنترل کردن دسترسی به مناطق خاص بسیار مفید است.

مشخصات الف

سیستم کنترل دسترسی می تواند از پروفایل A برای پشتیبانی از ادغام سیستم استفاده کند تا قوانین خاصی را برای اعطای یا ابطال دسترسی به مناطقی که توسط کارت خوان ها و سایر دستگاه های سازگار با این پروتکل سازگار هستند ایجاد کند.

جایگزین پروتکل ONVIF

اگر می خواهید به غیر از پروتکل ONVIF از چیز دیگری استفاده کنید ، جایگزینی به نام PSIA وجود دارد که اساساً همان اصل سازگاری با دستگاه های امنیتی آیپی IP را دارد ، با این حال چندان رایج نیست.

PSIA قبل از استاندارد ONVIF ایجاد شده بود اما صدرنشینی را به عهده نگرفت.

جوانب مثبت و منفی پروتکل ONVIF

خوب ، من در مورد بهترین پروتکل ONVIF صحبت کرده ام ، با این وجود اشکالاتی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید ، بیایید لیستی از جوانب مثبت و منفی را ببینیم

جوانب ONVIF

– سازگاری دستگاه های مختلف فروش را امکان پذیر می کند

– اجرای آسان بر روی نرم افزار VMS

– سازگار با بیش از 5000 دستگاه آیپی IP

– پشتیبانی توسط اکثر تولید کنندگان دستگاه های امنیتی مبتنی بر آیپی IP

– اعضا در بهبود پروتکل نقش دارند

– توسعه مداوم پروتکل

– پشتیبانی خوب و مستندات کافی

منفی ONVIF

– برخی از ویژگی های پیشرفته تجزیه و تحلیل ویدیویی را پشتیبانی نمی کند

– هیچگونه کنترل و خط مشی برای دستگاه سازگار اعلام شده وجود ندارد

– بعضی اوقات دستگاه ها با استفاده از پروتکل قادر به برقراری ارتباط نیستند

نتیجه

پروتکل ONVIF برای سازگاری دستگاه های امنیتی آیپی IP بسیار جالب و مفید است ، اما عالی نیست بیشتر اوقات برای پروژه های دوربین مداربسته که چندین برند مختلف در آن کار شده است بسیار مفید است. هربار که یک دوربین آیپی IP یا دستگاه آیپی IP خریداری می کنید ، اطمینان حاصل کنید که مطابقت کامل را با پروتکل ONVIF را دارد و به کاتالوگ موجود در آن نگاهی بیندازید ، این نیز مهم است.

نظرات

شرح کوتاه

پروتکل ONVIF توسط اکثر سازندگان دوربین IP استفاده می شود و برای حفظ سازگاری سیستم ها در صنعت امنیت بسیار مهم بوده است.

فایل ها

پر بازدیدترین ها

۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر
۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر

بدسکتور بر روی هارد دیسک به تعریف ساده یک دسته کوچکی از فضای ذخیره سازی هارد ( سکتور ) است ...

آشنایی با انواع دکل های مهاری (G35 و G45)
آشنایی با انواع دکل های مهاری (G35 و G45)

دکل مهاری به دکل هایی گفته می شود که به وسیله سیم مهار (بوکسل) به زمین یا تکیه گاه دیگری م ...

کاربرد رنگ های هارد وسترن WD
کاربرد رنگ های هارد وسترن WD

از آنجایی که کمپانی وسترن که یک برند نام آور در میان هاردهای موجود در بازار می باشد و برای ...

سورنا؛ اولین دوربین‌های ایرانی تحت شبکه
سورنا؛ اولین دوربین‌های ایرانی تحت شبکه

در نمایشگاه الکامپ امسال چندین شرکت محصولات شبکه ایرانی و ساخت داخل کشور را معرفی و به نما ...

آشنایی با شبکه های GPON و EPON
آشنایی با شبکه های GPON و EPON

ایپان (EPON) و جیپان (GPON) نسخه های محبوب شبکه های نوری پسیو یا همان PON ها می باشند. این ...

Web Analytics